VANDAAG

  • 23 juni (1851) D.M. Maaldrink
  • 23 juni (1883) Willy Pétillon

Klaas Kapoen

Rode mantel, hoge mijter,
Witte handen, lange baard,
Krullen in het haar zo zacht,
Een glimlach op het oud gelaat.

Zo komt, daar komt, hij komt, hij komt,
De kindervriend met onze Piet.
Een heuse schare wildebrassen,
Tuimelaars in pietenjassen.
Stomend van de boot gelost,
Met roet besmeurt en uitgedost
Met kroezend haar.
Bekijk het maar!

Oen, fatsoen, miljoen, kapoen.
De schoen past wie hem past.

Voor de kachel klaargezet,
Op tafel staat een pot met vet.
Klaas Kapoen de onruststoker,
Pokerface en Batman Joker,
Komt met zakken, zonder hinder,
vol cadeautjes. Meer of minder?

Oen, fatsoen, miljoen, kapoen.
De schoen past wie hem past.

Gooit pepernoten in het rond,
Het nieuw recept smaakt ongezond.
Pijnlijk rode stadstraditie,
Valse korenrepetitie.
Maan schijnt door de bomen heen.
Niclaas, laat ons niet alleen!

Oen, fatsoen, miljoen, kapoen.
De schoen past wie hem past.

Kijk hem zwaaiend met z’n roe.
Klaas Kapoen, die doet ertoe.
Spiegelend als IJsselwater,
Spreid je lippen wijd en schater
Naar jezelf, de nar ontwaakt,
Heeft je kinderhart geraakt.

Rode mantel, hoge torens,
Witte wolken, lange markt,
Kinderen van de stad zo zacht,
Een glimlach voor de oude macht!

- Wolfram Reisiger

Stadsgedicht over het dilemma hoe om te gaan met de verschillende morele en traditionele standpunten in de maatschappij. De afgelopen Tweede Kamerverkiezingen en het sinterklaasfeest brengen het dilemma nog sterker naar voren.

Het sinterklaasfeest onderstreept de problematiek door de inzet van de heilige en de (van oudsher) straffende en controlerende pieten. Goed en kwaad naast en tegenover elkaar. In de oorspronkelijke, oude traditie waren de pieten eerder nog natuurgeesten die meehielpen de kwade geesten te verjagen. Maar wat is kwaad? Is dat het kattenkwaad van Klaas Kapoen, een figuur in negentiende-eeuwse spotprenten, dat zo erg is dat we hem moeten verwijderen uit onze samenleving? En wat valt er te leren van het inzicht dat een kwart van de bevolking via hun stemrecht een andere morele richting inslaat dan de mainstream in de afgelopen decennia. Voelden zij zich ook verwijderd uit de samenleving? Behalve ‘deugniet’ betekent kapoen ook ‘gecastreerde haan’, waarmee de celibataire Sinterklaas in zijn rode mantel wordt bezongen in het lied “Sinterklaas Kapoentje”.

Terug naar alle gedichten

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief!

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*

×