Naomi Montroos (1985) debuteerde in 2020 met de tweetalige dichtbundel (Nederlands en Papiaments) Regenboom – Palu di áwaseru bij Uitgeverij Anderszins. In 2021 werd ze benoemd als eerste Zutphense schooldichter voor een periode van twee jaar. In die tijd bezocht zij basisscholen in Zutphen en omgeving. In Contact Zutphen-Warnsveld van 27 september 2023 doet ze verslag van haar ervaringen in het tweede jaar.
Schooldichter (2)
Ondanks dat er afgelopen schooljaar niet veel aanvragen waren, mocht het de pret niet drukken. Een van de gastlessen die ik mocht geven, was aan groep 6 op een basisschool in Warnsveld. De vraag van de school was om iets met de Tweede Wereldoorlog en de dichtkunst te doen in groep 6.
De Tweede Wereldoorlog begon in mei 1940 en eindigde in mei 1945. Het is een thema dat zowel bij de onderbouw, middenbouw als bovenbouw aan bod komt. Vanaf de middenbouw/bovenbouw krijgen leerlingen echter steeds meer interesse in het beroemde dagboek van Anne Frank. Ik heb ervoor gekozen het Dagboek van Anne Frank met de klas te behandelen dat speciaal geschreven is voor de bovenbouw van de basisschool. Namelijk het boek Buiten is het oorlog van Janny van der Molen.
Na een kort voorstelrondje met poëtische woorden was de uitleg van het schrijven van poëzie aan de beurt en het lezen van een fragment uit het Dagboek van Anne Frank.
Het fragment werd met meerdere leerlingen klassikaal voorgelezen. We werkten met beelden die opgeroepen werden naar aanleiding van het verraad van Anne Frank in het Achterhuis. Vervolgens maakten we gezamenlijk een kalender met poëzie en handgeschreven letters. Iedere leerlingen kreeg één dag op de kalender van de maand mei, de maand waarop Bevrijdingsdag wordt gevierd. Na mijn bezoek zou de kalender de hele maand mei gebruikt worden en zouden de leerlingen elke schooldag één gedicht voorlezen.
Een voorbeeld is het gedicht van Julia:
Vrijheid
ze vielen binnen
en ze wilden haar vermoorden
iemand heeft haar verraden
ze was niet meer veilig
het achterhuis was verlaten
vrij waren ze niet
Het schooldichterschap was een bijzondere reis dat begon met het bezoeken van basisscholen. Tijdens de pandemie bestond het geven van lessen, onder andere uit online lessen. Zowel de dichter als de leerlingen kregen steeds meer kennis van nieuwe technologieën. Vervolgens rolden we de pandemie weer uit, om weer ‘gewoon’ les te geven in klaslokalen. De tips die ik voor mijn opvolger heb zijn: geduldig zijn, muziek in de klas gebruiken en aansluiten bij de maatschappelijke ontwikkelingen.
Naomi Montroos
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief!
"*" geeft vereiste velden aan