VANDAAG

18 oktober (2025)

Jongeren dichten de stad

ontsnap enkel samen

studie alles yusu moeilijk forty one
uiteengetrokken tentakels animeren angstaanjagend
keramiekscherf bloed

overleef rage bait mevrouw
aansprakelijkheidswaardevaststellingsveranderingen
starten hypotheekassistentie fakka bitch
blijf tuinieren

pappa buigt heggenschaar
boom broodje beuk koffie frikandelbroodje
het boodschappenlijstje jans
appelsap malteser brood pepernoot spaghetti
aardappel frituur air fryer ui appel
daarna vaatwasmachineklokje stofzuiger dweil

pingpongtafel zevenenzestig trillingen
starten desoriëntatie
neurofibromatose rugpijn bewustwording
krassen tijd

ijssel loopt geruststellend
stilte beweegt schroomvallig
althans licht
melodie nirvana

schaap varken aapje kip kikker
likken lopen zwemmen
zweven sprookjesachtig
kleuren bos dierentuin vurig
verzegelen bruiloft groene specht

bram bas hebben gelachen
gestolen koffer
vliegtuigwielventieldopje
autoventieldopje
fietsen daggoe lamlul

gezellig zweverig roze gevel
raam gordijn stil
laatste sneeuwvlok trui jas gesp

asielzoekers overleven vinden passie
bloemen rozen
joden vredesengel hopen
geluk stilte kracht

schoonheid mooie zwaan stilo

ster zon maan eenheid glanzend
verwerpen niks

zoeken kleine wereld

liefde

hoop

 

- Dietske Geerlings

‘Jongeren dichten de stad!’ Tijdens het Lire Literatuurfestival op 25 en 26 september gingen schrijvers en dichters uit Nederland en Vlaanderen op verschillende mooie locaties in Zutphen, Warnsveld en Lochem in gesprek over literatuur met leerlingen uit havo 4 en vwo 5. Als stadsdichter mocht Dietske Geerlings in Dat Bolwerck in vier sessies ongeveer honderdveertig leerlingen ontvangen. Zij luisterden aandachtig en stelden mooie vragen. Alle leerlingen signeerden tijdens de bijeenkomst een van haar dichtbundels met door hen zelf gekozen woorden, die ze overal in en op de bundel mochten schrijven. Tot haar verwondering hoefde ze niets toe te voegen of weg te laten en kon ze alleen maar door de woorden naast en onder elkaar te zetten dit stadsgedicht bouwen. Van enkele woorden moest ze even de betekenis opzoeken om een mooie plek in het gedicht te vinden. Van haar jongens in havo 4 heeft ze geleerd wat het boodschappenlijstje van Jans is. ‘Zoek maar op, mevrouw!’ Ze hebben samen filmpjes gekeken en gelachen. Er was slechts één woord dat ze echt met geen mogelijkheid kon ontcijferen, zelfs niet nadat ze hulptroepen had ingeschakeld. Welke leerling mist zijn of haar woord?

Terug naar alle gedichten

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief!

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

×